Dags för vätska 0 (0)

Dags för vätska

Dags för vätska

Efter ungefär halva sträckan av Sylvesterloppet finns en vätskekontroll där löparna kan välja mellan vatten och sportdryck. Före många är det ett välkommet avbrott med en kort vätskepaus. Vädret för dagen gjorde att någon omedelbar fara för uttorkning knappast förelåg men det kan ändå vara klokt att ersätta en del av den vätska som gått förlorad. Funktionärerna sträcker tjänstvilligt fram muggar med vatten eller sportdryck och löparna lämnar ett mindre berg av pappmuggar efter sig på gatan. Tekniken att inmundiga vätskan varierar stort, en del stannar helt lugnt under den tid det tar att tömma bägaren medan andra knappt sänker farten alls utan dricker i språnget. Vilken metod som ger det bästa utfallet tål att funderas på. Här finns fler bilder från Sylvesterloppet 2018.

Canon 1DX Mk II ISO 3200 med E70-200 f/2,8 II, 1/1000 s och f/3,2

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Händerna i luften 0 (0)

Händerna i luften

Händerna i luften

Innan man startar en sådan kraftansträngning som det innebär att springa Sylvesterloppet är det givetvis viktigt att värma upp musklerna. Friskis&Svettis brukar vara behjälpliga med uppvärmningen och när det återstår ungefär en kvart till start drar den gemensamma uppvärmningen igång. Till tonerna av rytmiskt dunkande musik genomförs flera gymnastiska övningar allt i syfte att mjuka upp och värma upp alla kroppsdelar innan kroppen skall utsättas för löpning i tio kilometer på hård asfalt. Ett par meter upp i luften ståendes på startbågen leder två rödklädda friskusar en entusiastisk folkmassa. Det är en mäktig syn när 1500 startande tillsammans eller lite var för sig genomför övningarna. Händerna upp i luften och böja på benen är några av inslagen. Här finns fler bilder från Sylvesterloppet 2018.

Canon 1DX Mk II ISO 1600 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/400 s och f/5,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Jätteglad löpare 0 (0)

Jätteglad löpare

Jätteglad löpare

Så här glad kan man vara när man uträttat stordåd och sprungit tio kilometer på hårda gator och i ett ruggigt väder på årets sista dag. Alla som deltog i löpartävlingen Sylvesterloppet har all anledning att vara nöjda med sin insats. Sylvesterloppet har fått sin namn från att det genomförs på året allra sista dag. Ungefär 1500 entusiastiska löpare brukar ta chansen att springa ett sista lopp för året och då i centrala Göteborg. De snabbaste manliga löparna springer milen på strax över 30 minuter och de snabbaste kvinnorna på ungefär trettiotre och en halv minut. I år slogs dessutom det kvinnliga banrekord av Ullevilöparen Charlotta Fougberg. De som vill ha lite bättre valuta för sina pengar kan tänka sig njuta av banan under ungefär en och en halv timma. Efter målgång väntar välförtjänt medalj samt tilltugg. Här finns fler bilder från Sylvesterloppet 2018.

Canon 1DX Mk II ISO 1600 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/1250 s och f/3,5

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)