Rostig räls på Hunneberg

Rostig räls på Hunneberg

Rostig räls på Hunneberg

Det finns en del rester kvar från skogsjärnvägen på Hunneberg, som avvecklades 1937-39. Järnvägen byggdes i slutet av första världskriget för att kunna frakta torv från Hunneberg. Torven skulle användas som bränsle till SJs ånglok i brist på importerat stenkol. Banan byggdes med 600 mm spårvidd, mestadels med flyttbara sektioner av järnräls på plåtsliprar. Jonstorpsdelen byggdes först med järnbeslagen träräls men SJ ersatte den 1920 med järnräls. Torvbanan var mycket primitiv och avsedd för lättare last. Domänverket insåg värdet av att kunna transportera virke med järnvägen och bidrog med vissa förstärkningsarbeten, bl.a. vid linbanan. Trafiken på banan öppnades 28 juli 1919 och torvbrytningen avslutades sommaren 1921, därefter övertog Domänverket banan. Här finns fler bilder på övergivna föremål och platser.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 24-70 f/2,8, 1/80 s och f/4,5