Rysskranens krok

Rysskranens krok

Rysskranens krok

I början på 1920-talet beställde Ryssland 1000 ånglok från Nohab i Trollhättan. Det var en stororder och antalet anställda tredubblades. Många såg chansen i den tidens lågkonjunktur och folk letade sig hit från olika håll. En flera hundra meter lång kaj byggdes vid Åkers sjö med en stor lyftkran, stor nog att lyfta ombord de 80 ton tunga ångloken. Hela projektet fick dock ett abrupt slut när Ryssland annullerade ordern och skrev ner beställningen till 500 lok. Många fick sägas upp på Nohab till följd av sveket från Ryssland. Rysskranen användes 1981 vid inspelningen av ”Göta Kanal” och den visade sig vid en genomgång 2015 fortfarande fungera efter en del justeringar. Kranens driftsystem innehåller 500 meter vajer och är numera skyddad i detaljplan av Trollhättans stad. Här finns fler blandade bilder.

Canon 1DX Mk II ISO 100 med EF 24-70 f/2,8, 1/100 s och f/13