Tomtetomt i Nygårds park 0 (0)

Tomtetomt i Nygårds park

Tomtetomt i Nygårds park

I år verkar det som Nygårds park förlorat sin dragningskraft på tomtarna och parken är nästan tom på tomtar. Ett par väldigt stillsamma kaniner har visserligen tillkommit. Tomtarna har haft som tradition att samlas i Nygårds park vid foten av Hunneberg strax före jul. Här har dom samlat kraft och utbytt erfarenheter inför den hektiska julen. Många av tomtarna har trivts så bra i parken att dom stannat där hela året. Nu har intresset hos tomtarna av någon anledning försvunnit. Några tomtar kan ha smugit sig med hem till några av besökarna. Skogsägaren har fällt en massa träd, som annars skulle kunna utgöra fara och valt att lämna träden på plats. Förutom att fara har undvikits har väl trädfällningen inte fört något positiv med sig och kanske uppskattar inte tomtarna den skräpiga miljön. Här finns bilder från Tomtesafari i Nygårds park.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 24-70 f/2,8, 1/60 s och f/2,8

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Vintermiljö vid Mjörn 0 (0)

Vintermiljö vid Mjörn

Vintermiljö vid Mjörn

I år fick vi uppleva något så ovanligt som en någorlunda vit julafton, iallafall en inte helgrön julafton. Julaftonen bjöd på ett vackert vinterlandskap och träden på piren vid Säveåns utlopp är vackert frostiga. Längst ut på piren syns den grönvita angöringsfyren, som förmodligen är Mjörns enda fyr. Tyvärr blev detta vackra vinterlandskap kortvarigt och redan under juldagen var allt vad vitt heter som bortblåst. Vattnet på Mjörn är nästan helt spegelblankt mer ser bistert kallt ut. Trots detta var det några som det verkar helt köldokänsliga våghalsar som trotsade det kalla vattnet i Mjörn under julaftonen och tog sig ett uppfriskande juldopp. Juldopp upplevs dock för dom allra flesta bäst i en väl uppvärmd bil på behörigt avstånd från det isande vattnet. Här finns fler naturbilder.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/125 s och f/7,1

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

God Jul 2022 0 (0)

God Jul 2022

God Jul 2022

Gordon lägger huvudet lite på sned och tittar uppmärksamt mot fotografen. Dagen till ära har han försetts med en prydlig och röd halsprydnad. Gordon lyckas sitta stilla tillräckligt länge för att kunna fångas av kameran och dessutom med anletsdragen ordnade. Detta är lite av en bedrift av den intensive ungdomen. Det är två veckor före jul och Kung Bore är på sitt mest strålande humör och har skänkt landskapet ett par decimeter snö. Allt är vackert vitt och kommer så att vara under flera dagar. Ungefär en vecka före jul tyckte Kung Bore att det kunde vara nog och lät all snö tina bort men dagen innan julafton verkade han få lite dåligt samvete och lät lite snö falla ner från ovan. Tillräckligt för att det inte skulle bli en helt grön jul. Gordon vill passa på att önska alla en riktigt God Jul! Här finns fler bilder på Gordon.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 24-70 f/2,8, 1/80 s och f/3,2

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)