En röd liten plastbåt 0 (0)

En röd liten plastbåt

En röd liten plastbåt

En röd liten plastbåt har tillfälligt fått en uppläggningsplats på en snötäckt gräsmatta i ett vintrigt Nolhaga. Ett högst tillfälligt snötäcke täcker marken men precis vid båten har den nyfallna snön inte nått ner till marken. Varför plastbåten har fått denna placering mitt i vintern är oklart men antagligen har den använts till något i det intilliggande vattnet. En ung ek intill båten har fortfarande sina brunröda löv kvar på grenarna. På några grenarna hänger vattendroppar efter den snö som nyligen smält. I parkens vattensystem har det bildats en issörja, som också är högst tillfällig. Årets vinter har hittills karaktäriserats av upprepade snöfall, som ganska omgående smält och bildat massor av vatten i markerna. Nolhaga park i Alingsås är ett uppskattat grönområde med fina promenadstigar. Här finns fler blandade bilder.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/60 s och f/5,6

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Torpstugan i Prästalunden 0 (0)

Torpstugan i Prästalunden

Torpstugan i Prästalunden

Det ligger snö på taket på den röda Torpstugan i Starrkärr-Kilanda Hembygdsmuseum. På marken ligger det också nästan tio centimeter snö efter det senaste försöket att skapa vinter på dom här breddgraderna. Försöket ebbade dock snabbt ut och redan på eftermiddagen hade det mesta av snö smält bort i mildvädret. Torpstugan kommer ursprungligen från Grunnes utmark och flyttades till Sandliden i början av 1800-talet. Stugan flyttades till Hembygdsmuseet i Prästalunden 1980. Förutom Torpstugan finns ytterligare sju välbevarade byggnader i parken. Alldeles intill parken finns en fin promenadslinga i den vackra lövskogen. Enligt äldre uppgifter skall en prostinna Poppelman tagit initiativ till plantering av träd i området i mitten av 1700-talet. Här finns fler bilder på byggnader från förr.

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/160 s och f/5,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

En snögubbe i Nolhaga 0 (0)

En snögubbe i Nolhaga

En snögubbe i Nolhaga

Några centimeter snö på marken lockar fram kreativa krafter och en snögubbe ser dagens ljus nedanför slottet i Nolhaga. Håret står på ända och han har fått en spräcklig dräkt. Den klassiska morotsnäsan har fått en ersättare i en pinne med lite mossa på. Snögubben har fått en gren att stödja sig på och det kan kanske vara bra då det väntar mildare väder. Kung Bores obeslutsamhet och velande når nästan oanade höjder och vintern kommer och går med några dagars mellanrum. Ena dagen nästan tio plusgrader för att dagen efteråt vara nästan lika mycket minus. Snöröjarna borde i alla fall få många fina chanser att öva upp beredskapen och effektiviteten när det faller snö så lite nyfallen snö inte helt skall innebära en total överraskning och en helt ny företeelse. Här finns fler blandade bilder.

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/60 s och f/5,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)