En av tre

En av tre

En av tre

Ångloket VGJ 24 levererades till Västergötland Göteborgs Järnvägar, VGJ, 1911 av tillverkaren Nydqvist & Holm, NOHAB, i Trollhättan. Loket var avsett för de snabbgående persontågen mellan Göteborg och Mariestad. VGJ 24 var ett ovanligt stort lok för smalspåret och var en så kallad ”Ten-Wheller” med en löpaxel på vardera sidan om de tre drivaxlarna. Detta var en axelföljd som hittills inte förekommit på dom smalspåriga järnvägarna. Vid förstatligandet av VGJ 1 juli 1948 blev loket överfört till SJ och det var i trafik på Västgötabanan en bit in på 1950-talet. Loket användes sista gången under SJ:s regi 1956 i samband med Suezkrisen då oljetransporterna i stort sett upphörde.  Hösten 1965 fick loket sitt nuvarande hem då AGJ köpte loket. Här finns fler bilder från Anten-Gräfsnäs Järnväg.

Canon 1DX Mk II ISO 100 med 70-200 f/2,8 II, 1/125 s och f/7,1