Den mäktiga järnvägsbron över Trollhätte kanal i Vänersborg håller på att sakta sänkas ner efter ett brolyft. En liten fritidsbåt är på väg att passera under bron men den kan utan problem passera under bron även i nerfällt läge. Det är inte för fritidsbåten bron har öppnats utan för ett med timmer fullastat fraktfartyg, som är på väg norrut över Vänern. För att kunna lyfta bron krävs en motvikt på 400 ton och det är en rejäl betongklump som sitter i ändan av bron. Bron är över 100 år gammal och invigdes 1916. Den var då Europas längst enarmade klaffbro med sin fria spännvidd på 40 meter. Trollhätte kanal byggdes om under åren 1909-1919 och då behövdes en ny järnvägsbro. Den ursprungliga bron stod klar 1866-1867 då Uddevalla-Vänersborg-Herrrljunga Järnväg, (UWHJ), invigdes. Här finns fler bilder på byggnader från förr.
Canon 1DX Mk II ISO 100 med EF 16-35 f/4,0, 1/400 s och f/7,1