Fetknoppar på Olofstorpsstugan 0 (0)

Fetknoppar på Olofstorpsstugan

Fetknoppar på Olofstorpsstugan

Den gula fetknoppen trivs alldeles utmärkt på taket till den låga stugan i Herrljunga Hembygdspark. Nästan hela taket är täckt med den gula växten och taket får ett fantastiskt utseende så  här i midsommartider. Den bruna Olofstorpsstuga i hembygdsparken är en ryggåsstuga och som namnet antyder kommer den ursprungligen från Olofstorp. Stugan är byggd i slutet av 1700-talet och består av ett rum och förrådsrum. På den bakre långsidan finns en lite glugg i väggen, som användes för att skjuta kringströvande vargar. Olofstorpsstugan flyttades till Herrljunga Hembygdspark 1948. Hembygdspark är vackert beläget i en sluttning mellan Haraberget och Nossan. I parken finns ett femtontal äldre och spännande byggnader. Här finns fler bilder på byggnader från förr.

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/200 s och f/8,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Tidigt stationshus i vintermiljö 0 (0)

Tidigt stationshus i vintermiljö

Tidigt stationshus i vintermiljö

Dom vita knutarna på Herrljungas första stationshus är lika vita som snön på marken och på taket. Järnvägsstationen i Herrljunga öppnades 1863 och det var ett litet stationshus, som flyttats till Herrljunga från Olskroken i Göteborg. Trafiken ökade snabbt och det lilla stationshuset tjänstgjorde bara i två månader innan det fick ersättas av ett större. Stationshuset byggdes ursprungligen 1856 för att bli det första stationshuset i Jonsered men flyttades alltså först till Olskroken och slutligen till Herrljunga. Stationshuset finns än idag bevarat och kan idag beskådas i Herrljunga hembygdspark. Under andra hälften av 1800-talet byggdes stora delar av det svenska järnvägsnätet upp. År 1865 stod hela Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm färdig. Här finns fler bilder på byggnader från förr.

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/60 s och f/5,6

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Järnvägsbro över Nossan 0 (0)

Järnvägsbro över Nossan

Järnvägsbro över Nossan

Stenarna i den gamla vackra järnvägsbron över Nossan framträder extra tydligt i vinterlandskapet. Isen ligger på stora delar av Nossan men där vattnet strömmar som mest är det fortfarande isfritt. Tågen på Västra Stambanan åker än idag över den gamla stenbron i Herrljunga från 1857 på sin färd norrut mot Stockholm eller söderut mot Göteborg. Det första spadtaget på Westra Stambanan togs den 30 april 1856 vid nuvarande Lövekulle utanför Alingsås. Bygget av stambanan var ett enormt företag som sysselsatte flera tusen personer. Hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm stod klar på hösten 1862 och invigningståget avgick från Stockholm den 3 november 1862 med kung Karl XV ombord. Sent på kvällen kom man från till Göteborg och efter en triumfatorisk resa. Här finns fler järnvägsbilder .

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/400 s och f/4,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)