Lastfartyget Tidan håller på att passera Trollhättans senaste bro, Stridsbergsbron. Fartyget är lastat med björkmassaved till pappersbruket i Grums och är maximalt lastat till vad Trollhätte kanal idag klarar av. Slussarna i dagens Trollhätte kanal från 1916 klarar normalt att hantera fartyg med ett djupgående på 4,7 meter utan särskilt tillstånd men med särskilt tillstånd kan kanalen enligt uppgift klara av ett djupgående upp till 5,4 meter. Tidan ligger strax under 5,4 meter i djupgående och med sina mått på 88,29 meter i längd och 13,2 meter i bredd ligger fartyget även där på gränsen för vad dagens slussar klarar av. Nya och större slussar är under planering och förväntas stå klara runt 2030 om det senfärdiga Trafikverket kommer till skott. I Trollhättan vill Trafikverket förstöra mer mark istället för att bygga i befintlig slussled. Här finns fler bilder på sjöfart.
Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/800 s och f/5,0