Järnvägsbron över Göta älv närmast Trollhättans station är en så kallad lyftbro, som består av fyra betongpelare och ett lyftsystem. Bron sträcker sig över trafikkanalen och måste öppnas för båtar och fartyg högre än 2,8 meter. Brons konstruktion gör att den inte behöver öppnas fullt upp varje gång då öppningshöjden kan anpassas efter båten eller fartyget. Systemet består av bland annat en stor motvikt, som via linor är kopplade över linhjul i torntoppen direkt till bron. Kabeltrumman har en mindre motvikt kopplade till sig och med bron i tågtrafikläge hänger denna motvikt helt i kabeltrumman och lyftlinan är avlastad. Bron har en spännvidd på 49,6 meter och invigdes den 9 november 2001. Lyftbron ersatte en gammal svängbro. Här finns fler järnvägsbilder.
Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/320 s och f/13