Den nya motviktskonstruktionen till den nya järnvägsbron i Vänersborg ligger ombord på pråmen Kanalia. Under söndagen bogserades pråmen till en position där motvikten kan lyftas iland vid järnvägen. Bron behöver bli klar senast i mitten av mars 2025 då Älvsborgsbanan skall fungera som omledningsbana när arbete utförs på Västra stambanan. Den nya bron kommer likna det över hundra år gamla bron men är svetsad istället för nitad. Kanalia har dimensionerats för stora transporter på Göta älv och för att kunna passera genom dagens slussar i Trollhätte kanal. Pråmen är 50 meter lång och 12,10 meter bred. Den är försedd med ett stativ i aktern för att bogserbåtar skall kunna pusha den där det behövs och den har också två 20 meter långa stödben. Här finns fler bilder på sjöfart.
Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,7, 1/250 s och f/5,6