När någon båt större än en mindre fritidsbåt skall passera järnvägsbron i Trollhättan krävs det att bron höjs upp. Bron med sina järnvägsspår pekar då upp mot himlen och det är en ganska mäktig syn att stå intill den väldiga brodelen som pekar uppåt. Normalt är bron i horisontellt läge så att tågen obehindrat skall kunna passera över Trollhätte kanal. För att kunna manövrerar bron krävs en rejäl motvikt och i högerkanten syns den 400 ton tunga motvikten i betong. Den 43 meter långa bron är byggd av plåtbalkar sammanfogade med tusentals nitar. Innan man kunde svetsa samman sådana här järnkonstruktioner nitades dom samman vilket var ett mödosamt och högljutt arbete. Bron är enkelspårig och byggdes mellan 1916 och 1917 av en tysk firma och kallas därför Tyska bron. Här finns fler bilder på byggnader från förr.
Canon 1DX Mk II ISO 100 med EF 16-35 f/4,0, 1/100 s och f/9,0