Nygrenska gården i vintertid 0 (0)

Nygrenska gården i vintertid

Nygrenska gården i vintertid

Kung Bore verkar ovanligt beslutsam för tillfället och vintern håller i sig. Det har snöat lätt under dagen och snösvängen verkar ha glada dagar. Det ligger snö överallt och Alingsås har förvandlats till det vinterlandskap som vi borde haft till jul. Nygrenska gården består av fyra byggnader i kvarteret Pärlan och har bäddats in i vacker nyfallen snö så här i början av januari. Byggnaderna uppfördes ursprungligen under 1760-1770-talet och under 1800-talet. Gården är byggnadsminne sedan 1983 och ett mysigt inslag i stadsmiljön i Alingsås. Enligt gamla brandförsäkringshandlingar har gården fungerat som handelsgård redan omkring år 1800. Under åren har varsamma förändringar genomförts på innergården för att anpassa den till dagens förutsättningar. Här finns fler bilder på byggnader från förr.

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/80 s och f/5,6

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Årets första snö 2026 0 (0)

Årets första snö 2026

Årets första snö 2026

När det bara återstod ett par timmar av nyårsdagen bestämde sig den hittills väldigt passive och återhållsamme Kung Bore för att få ändan ur vagnen och låta nederbörden falla i form av snö istället för regn. Under dagen höll Kung Bore fast vid sitt beslut och det föll en del snö under dagen, tillräckligt för att helt förvandla landskapsbilden. Himlen lyckades han dock inte påverka och den helt igenmulna himlen gör att det börjar mörkna redan vid tretiden på eftermiddagen. Belysningen i granen på Stora Torget och skyltfönstren i bakgrunden är de enda ljuspunkterna denna gråtrista januaridag. Till skillnad från gårdagen är det nästan fullt med bilar på parkeringen på Stora Torget. Här finns fler blandade bilder.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 24-70 f/2,8, 1/30 s och f/8,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Småbåtshamnen i Länsan 0 (0)

Småbåtshamnen i Länsan

Småbåtshamnen i Länsan

Länsan är idag en småbåtshamn i Vänersborg men tidigare var här en virkesläns för Vänersborgs Tändsticksfabrik. Hit bogserades stora buntar med asptimmer, som sedan transporterades med ånglok till fabriken. När tändsticksfabriken las ner 1932 förvandlades Länsan till småbåtshamn. I början av mars i år låg det ett tunt lager med is på vattnet i Länsan och de färgglada bojarna lyser som små glada färgklickar i hamnen. En båt verkar ha övervintrat i hamnen men annars är det tomt på båtar. Längst in i hamnen finns en kran och en ramp för sjösättning. Det dröjer nog inte så många veckor innan dom första båtarna för säsongen sjösätts. Till höger i bilden syns Skräckleparken, som många vänersborgare gärna besöker både under vintern och sommaren. Här finns fler bilder på sjöfart.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 24-70 f/2,8, 1/320 s och f/8,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)