En al på Playa Mjörn 0 (0)

En al på Playa Mjörn

En al på Playa Mjörn

Den ensamma alen på Playa Mjörn har slagit ner sina rötter nästan ända ute i Mjörns vatten och det hänger torra alkottar och hängen från alens kala grenar. Under varma sommardagar är stranden ett populärt tillhåll men under vinter är det lite glesare med besökare. Vid det här tillfället ligger isen på Mjörn och ovanpå isen ett tunt lager snö. Solen håller på att gå ner i väster och ett varmt ljus sprider sig över landskapet. Den här tiden på året skall det vara vinter och det är lite till och från med det. Kung Bore har verkligen lekt med oss denna vinter. Det är hela tiden fram och tillbaka, ena stunden snö och nästa tö. Tvåsiffriga minusgrader för att nästan blir tvåsiffriga plusgrader några dagar senare. Glashala vägar har vi också bjudits på under vinter vilket ställt till det rejält på sina håll. Här finns fler naturbilder.

Canon 1DX Mk II ISO 160 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/320 s och f/9,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Förändrad landskapsbild 0 (0)

Förändrad landskapsbild

Förändrad landskapsbild

Utsikten mot Vassbottten från Vänersborgs hamn är sig inte längre lik. Den över 100 år gamla och helt unika järnvägsbron är nermonterad och förmodligen på väg att förvandlas till skrot om den inte redan gått skrotdöden tillmötes. Bron har underhållits så bristfälligt av Trafikverket att den nu måste skrotas och när en ny bro åter är på plats kan dröja när samma Trafikverk är inblandad även i den nya bron. Tyska bron, som den också kallades, vann förmodligen inget skönhetspris under sin livstid med den var ändå en uppskattad landskapsprofil, antingen i uppfällt läge eller i nedfällt läge. Det är gott om isflak i Vänersborgs hamn och isbrytarna har verkligen fått göra själ för sin lön denna vinter, både i Trollhätte kanal och på Vänern. Här finns fler bilder på sjöfart.

Canon 1DX Mk II ISO 250 med EF 24-70 f/2,8, 1/400 s och f/13

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Cortenkonst på Restad Gård 0 (0)

Cortenkonst på Restad Gård

Cortenkonst på Restad Gård

Två nya skulpturer har i vinter sett dagens ljus på Restad Gård och båda är tillverkade i cortenstål. Den här skulpturen är inte lika stor och tung som den andra. Den mindre skulpturen är gjord i 10 millimeter tjock cortenstål och står placerad ett femtiotal meter nordost om Hotell Hehrne. En liten bit bort ligger Villa Hehrne, som en gång var sjukhusets mest påkostade bostad och fått sitt namn efter den siste överläkaren som bodde här. Restad Gård har en lång historia och i början av 1900-talet uppförde man här Vänersborgs hospital och asyl, en vårdform som man på den tiden skulle kallat mentalsjukhus. När sjukhuset las ner gjorde man bland annat om gården till ett stort rekreationsområde med en spännande Skulpturpark. Här finns fler bilder på kulturarrangemang.

Canon 1DX Mk II ISO 250 ned EF 24-70 f/2,8, 1/60 s och f/4,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)