Spår i snön 0 (0)

Spår i snön

Spår i snön

Spåren i snön in mot Antens station höjer sig över den snötäckta marken och rälsens rostbruna färg står i tydligt kontrast mot den vita snön. Bygget av den smalspåriga järnvägen påbörjades i augusti 1897 och öppnades för trafik den 1 januari 1900. Västergötland-Göteborgs Järnvägar, VGJ, var en smalspårig järnväg från Göteborg upp till Gårdjsö, några mil norr om Mariestad. Järnvägen hade sin storhetstid under den första delen av 1900-talet men fick efter andra världskriget allt större konkurrens av den framväxande bilismen. Den sista persontrafiken på banan upphörde 1970 medans godstrafiken fortsatte till 1986 på sträckan mellan Vara och Nossebro. Rivningshysterin satte igång och banan revs utom på två sträckor där det idag bedrivs sommartrafik av museijärnvägar. Här finns fler bilder från Anten-Gräfsnäs Järnväg.

Canon 1DX Mk II ISO 160 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/125 s och f/4,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Frostdekorerade nypon 0 (0)

Frostdekorerade nypon

Frostdekorerade nypon

Längst ut på den lilla kvisten sitter några nypon, som klätts in i vackra frostkristaller. Alla nypon utom ett har fått en brunaktig färg men ett lyser klarrött bakom frostkristallerna. Frost bildas när luften är tillräckligt fuktig och temperaturen sjunker under noll grader vid marken. Frost kan alltså förekomma trots att det är plusgrader i luften. Nypon innehåller stora mängder C-vitamin och nyponen sitter kvar på busken även under vintern. De mörknar under vintern men går fortfarande att använda. Alla nypon är ätbara och luddet på insidan av skalet kan användas som klipulver för den som har den läggningen då luddet framkallar klåda. Nypon innehåller förutom C-vitamin också antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen i hög koncentration. Här finns fler naturbilder.

Canon 1DX Mk II ISO 800 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/80 s och f/8,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Pendeltåg på Västra stambanan 0 (0)

Pendeltåg på Västra stambanan

Pendeltåg på Västra stambanan

Ett av Västtrafiks pendeltåg är på väg norrut på Västra stambanan en mulen vinterdag. Träd och grenar har fått en vacker beläggning med frost och på marken ligger det ett lager snö. Stambanan är dubbelspårig och på järnvägen råder vänstertrafik till skillnad från på våra vägar. Vänstertrafiken är en gammal kvarleva och härrör från järnvägens ungdom och de förebilder som då fanns. Inom biltrafiken har utvecklingen gått framåt i vårt land men järnvägen har valt att behålla vänstertrafik. I en del andra länder tillämpar man högertrafik på såväl vägar som järnväg, till exempel Tyskland och Nederländerna. Att byta till högertrafik på järnvägen anse för resurskrävande men det gick utmärkt att byta på vanliga vägar 1967 till förmodligen mycket större kostnad. Här finns fler järnvägsbilder.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/640 s och f/5,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)