Dis över Göta älv 0 (0)

Dis över Göta älv

Dis över Göta älv

Året andra dag bjöd inte på något mer upphetsande väder och regnet hängde i luften och dimman gjorde sig påmind på många ställen. Vattnet strömmar på med bra fart alldeles nedströms Vargöns Kraftverk. Mitt emot kraftverket ligger de dystra ruinerna efter pappersbruket i Vargön med sin anrika historia. En liten ö med en tall och några mindre träd står mitt i strömmen. Bakom ön stiger dimman upp från Göta älv och skapar en dimmridå. I det strömmande vattnet är det populärt att fiska och här kan man fånga stora laxar, som vandrat upp ända från västerhavet. Förutom lax kan man också få öring, röding och gädda. En del fisk kommer också från Vänern men dom kan bara ta sig hit när kraftverket öppnar sina luckor annars är det stopp för vänerfisken. Här finns fler naturbilder.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/100 s och f/3,5

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Med skridskor på Säven 0 (0)

Med skridskor på Säven

Med skridskor på Säven

Man kan väl knappast anklaga vädergudarna för att ha ansträngt sig lite extra för att det nya året skulle få en bra start vädermässigt. På nyårsdagen lyste solen helt med sin frånvaro från en trist och gråmulen himmel. Lite plus kanske vädergudarna ändå är värda då dom trots allt lät bli regnet. De senaste dagarnas mildväder har gjort att snön återigen helt försvunnit. Isarna ligger fortfarande på många sjöar men skall man ge sig ut på isarna skall man både vara väldigt kunnig och ha med sig nödvändig utrustning som isdubbar, ispik, livlina och ryggsäcks med ombyte. Den här skridskoåkaren hade all kunskap och utrustning och kunde därför tryggt åka på Sävens is på nyårsdagen. På sina ställen är isen upp mot tio centimeter men på andra ställen kan den vara betydligt tunnare så det gäller att vara försiktig. Här finns fler blandade bilder.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/60 s och f/3,5

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Point of View i vintermiljö 0 (0)

Point of View i vintermiljö

Point of View i vintermiljö

Skulpturen Point of View i Skulpturparken på Restad Gård har fått ett tillskott i form av ett tunt lager snö. Snön gör att det skapas ytterligare kontraster och bidrar till att ge extra dramatik till bronsskulpturen. Bronsskulpturen är skapad av Tony Cragg år 2007 och han är den förste nu levande konstnären som fått äran att ställa ut på Louvren i Paris. Den röda tegelbyggnaden kommer från tiden då Restad var ett av landets största mentalsjukhus. I början av 1900-talet skapade arkitekten Axel Kumlien de vackra sjukhusbyggnaderna och år 1905 invigdes Vänersborgs hospital och asyl. Sjukhuset var ursprungligen en sluten miljö uppdelat i en mans- och en kvinnosida. Området hade också en vacker park, som ansågs kunna bidra till ett tillfrisknande. Här finns fler bilder på kulturarrangemang.

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/400 s och f/4,5

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)