Bob och Nordic Sira 0 (0)

Bob och Nordic Sira

Bob och Nordic Sira

Det har börjat skymma när isbrytaren Bob och kemtankern Nordic Sira närmar sig Stallbackabron. Solen försvinner strax under horisonten och himlen får en dramatisk färg. De båda fartygen passerar precis inloppet till Trollhättans hamn och försvinner snart bakom den långsmala Stallbackaön. Det är gott om drivis i farleden och Bob ser till att Nordic Sira får öppet vatten. Kemtankern Nordic Sira följer tätt efter isbrytaren och det är bara cirka tio meter mellan fartygen så det gäller för båda befälhavarna att vara på alerten. En sista sluss i Brinkebergskulle väntar de båda fartygen innan dom når Vänersborg och den utmanande isen på Vänern. Strax utanför Dalbobron i Vänersborg sker ett lotsbyte och statsisbrytaren Ale tar över arbetet med att bryta is på Vänern. Här finns fler bilder på sjöfart.

Canon R1 ISO 1600 med EF 24-70 f/2,8, 1/800 s och f/9,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Besättningsman på Nordic Sira 0 (0)

Besättningsman på Nordic Sira

Besättningsman på Nordic Sira

Kemtankern Nordic Sira håller på att glida in i den översta slussen i Trollhättan. Slussen är insprängd i berget och fartyget omges av urberget. I fören står en besättningsman iklädd neongula varselkläder och när han får syn på mig med min kamera utropar han ”Take a picture” och det är en uppmaning man givetvis inte kan ignorera. Besättningsmannen besvarar min fotografering med en tumme upp men tyvärr får han kanske inte chansen att se bilden. När fartyg slussar finns alltid minst en besättningsman i fören för att sköta tamparna och den här kyliga dagen är han väl påpälsad. När Nordic Sira har slussat klart i den översta slussen kommer isbrytaren Bob bryta is för kemtankern fram till Vänersborg där statsisbrytaren Ale tar över arbetet på Vänern. Här finns fler bilder på sjöfart.

Canon R1 ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/800 s och f/2,8

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Nordic Sira vid Olidebron 0 (0)

Nordic Sira vid Olidebron

Nordic Sira vid Olidebron

Solen närmar sig horisonten när kemtankern Nordic Sira håller på att passera Olidebron i Bergkanalen i Trollhättan. Isbrytaren Bob assisterar Nordic Sira och bryter isen i Bergkanalen för kemtankern. Bob kommer assistera Nordic Sira fram till Vänersborg där statsisbrytaren Ale tar över ansvaret för isbrytningen på Vänern. Gång- och cykelbron Olidebron är ett välkänt landmärke i Trollhättan men bron riskerar att försvinna från Trollhättan till Vänersborg om Trafikverket får som dom vill när den nya slussleden skall byggas. Trafikverket har envist motsatt sig att bygga om befintlig slussled i Trollhättan och istället vill man ödelägga delar av ett naturreservat och ytterligare stycka sönder slussområdet i Trollhättan. Här finns fler bilder på sjöfart.

Canon R1 ISO 400 med EF 24-70 f/2,8, 1/800 s och f/7,1

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)