Redo för sjösättning? 0 (0)

Redo för sjösättning?

Redo för sjösättning?

Den klinkbyggda träekan har inte kommit i vatten än den här säsongen trots att vi kommit in i juli. Den ser lite tilltufsad ut men spanten och bordläggningen verkar vara ok och kanske håller den tätt om den bara får chansen att visa vad den går för. Växtligheten verkar trivas nästan lika bra i båten som utanför och både gräs och mossa frodas. Någon större omvårdnad verkar inte båten fått under vintern eller våren men vem vet vad som stundar inför en sjösättning. Det är inte många meter till sjösättningsplatsen så när bara läget väl infinner sig för sjösättning så skall själva det momentet inte vara några större problem. Sen återstår att se hur tät båten är men får den bara ligga i vatten ett tag så sväller virket och den tätnar säkert. Här finns bilder på övergivna platser och föremål.

Canon 1DX Mk II ISO 200 med EF 24-70 f/2,8, 1/60 s och f/4,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5,00 out of 5)

Ordning och reda underlättar 0 (0)

Ordning och reda underlättar

Ordning och reda underlättar

I fören på den klassiskt vitmålade fiskebåten kan man läsa bokstäverna LL vilket betyder att båten en gång varit hemmahörande i Lysekil på västkusten. Idag ligger båten förankrad längs Gullbergsvass och det är osäkert om den kommer att fiska mer. På sidan av hytten hänger redskap och tampar snyggt och prydligt på räcket. Bojar, tampar, fendrar, flöten, remmar och rep, allt har hängts upp prydligt på räcket lätt tillgängligt när det behövs. Allt blir så mycket lättare när det är ordning och reda och det finns en planering. Tyvärr är struktur och planering något som saknas allt för ofta idag då det mesta verkar gå på stundens ingivelse istället för en genomtänkt strategi. Planering verkar många gånger vara ett okänt begrepp och man kan undra hur det man får till det utan en genomtänkt strategi. Här finns fler från Drömmarnas kaj.

Canon 1DX Mk II ISO 125 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/100 s och f/3,2

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5,00 out of 5)

Vacker hampa 0 (0)

Vacker hampa

Vacker hampa

Fartygen längs Gullbergsvass ligger förtöjda vid kajen med olika sorters tampar. Syntetmaterial, blandas med hampa och stålvajrar. Syntetmaterial är onekligen praktiskt, det är både starkt och väderbeständigt. Naturmaterial som hampa är dock något alldeles speciellt och är det dessutom impregnerat med tjära så kan en renlärigt båtfundamentalist inte önska sig något bättre. Hampa är vackert och det är dessutom tacksamt material att splitsa i. Knopar blir alltid extra vackra när dom slås i hamparep och blir till små konstverk. Här har dock en riktigt katt bland hermelinerna smugit sig in i form av en rostig stålvajer tillsammans med tamparna i hampa. Skrovet på båten lyser vackert vitt men man kan ana sig till att det finns problem med rost lite här och där. här finns fler bilder från Drömmarnas kaj.

Canon 1DX Mk II ISO 125 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/100 s och f/5,6

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5,00 out of 5)