Vänersborgs hamn 0 (0)

Vänersborgs hamn

Vänersborgs hamn

Solen var onödigt snål med att dela med sig av sina solstrålar under större delen av dagen men sent på eftermiddagen ökade generositeten något. Solen lyser på den stora kranen i Vänersborgs hamn och dess siluett avtecknar sig mot en spännande marshimmel. Den spårbundna kranen har en lyftkapacitet på upp till 10 ton. Kajen har försetts med en mängd däck, som fungerar som stötdämpare åt lastfartygen som angör hamnen. Både däcken, kranen och den cementgrå silon speglar sig i det nästan spegelblanka vattnet i Trollhätte Kanal. Vänersborgs hamn är strategiskt placerad nära till stora riksvägar och belägen där Trollhätte Kanal möter Vänern. Hamnen är främst inriktad på bulkvaror. Nästan 700 lastfartyg per år passerar över Vänern. Här finns fler blandade bilder.

Canon 1DX Mk II ISO 100 med EF 24-70 f/2,8, 1/320 s och f/6,3

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Puttifrånkorvar 0 (0)

Puttifrånkorvar

Puttifrånkorvar

Det är helt isfritt vid båtplatserna i Säveåns utlopp i Mjörn och en del båtägare kanske ligger i startgroparna för sjösättning. Kanske kan det vara bra att vänta någon månad ifall vintern får för sig att göra ett nytt försök. Trots att båtsäsongen är över för länge sedan och det har varit vinter under flera månader har några båtar övervintrat i vattnet. Nu är det snart dags för en ny båtsäsong och kanske kan man se det som att båtägarna har ovanligt god framförhållning och är ute i god tid inför den nya säsongen. Vid en av angöringspålarna hänger det ett par fendrar eller puttifrånkorvar, som dom också kan kallas. Uttrycket puttifrånkorv användes i filmen SOS – en segelsällskapsresa av Lasse Åberg. Och att fender inte behöver betyda gitarr fick vi också lära oss i samma film. Här finns fler blandade bilder.

Canon 1DX Mk II ISO 100 med EF 70-200 f/2,8 II, 1/60 s och f/4,5

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Ett riktigt vrak 0 (0)

Ett riktigt vrak

Ett riktigt vrak

Det är inte roligt att se ett sådant här vrak i naturen. Båtvraket hör hemma någon annanstans än några meter från stranden och borde förpassats till någon återvinningscentral av sin ansvarsfulle ägare men så har dessvärre inte skett. En träbåt tar naturen så småningom tillbaka på egen hand men en båt i glasfiber är betydligt svårare för naturen att bryta ner. Båten har säkert legat här åtskilliga år och små träd har slagit rot i båten eller möjligen har dom vuxit upp genom en trasig botten på båten. I båten ligger några trasiga säten, som kanske en gång varit bekväma sittplatser under behagliga båtfärder på Vänern. Risken är överhängande att den röda plastbåten får framleva sitt resterande liv på samma plats den en gång lämnades på, till glädje och nytta får absolut ingen. Här finns fler bilder på övergivna föremål och platser.

Canon 1DX Mk II ISO 400 med EF 24-70 f/2,8, 1/80 s och f/8,0

Klicka gärna på stjärnorna för att ge ditt omdöme om bilden!

Average rating / 5. Vote count:

Bli först att ge ditt omdöme!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)