Järnvägsbron i Vänersborg

Järnvägsbron i Vänersborg

Järnvägsbron i Vänersborg

Järnvägsbron i Vänersborg var Europas längsta klaffbro, med en fri spännvidd på 40 meter, när den togs i bruk år 1916. Det var i samband med att den nya sträckningen av Trollhätte Kanal genomfördes mellan 1909-16 som bron kom till. Från början hade man tänkt bygga en svängbro men grundförhållandena och järnvägens krökning gjorde detta omöjligt och det blev istället en klaffbro. Den består av nitade plåtbalkar och en motvikt i gjuten betong på 400 ton, som balanserar brospannets tyngd. Svensken Ernst Nilsson ritade bron men systemet med den enarmade klaffbron lanserades av den amerikanska ingenjören Joseph Baermann Strauss, som också var ansvarig för bygget av Golden Gate-bron. Bron har ett högt teknikhistoriskt värde och är ett exempel på för sin tid avancerad ingenjörskonst. Bron kallas också Tyska bron. Här finns fler bilder på byggnader från förr.

Canon 1DX Mk II ISO 100 med EF 24-70 f/2,8, 1/80 s och f/9,0